إلكتروني العرب | ElectronicArabs  إلكتروني العرب | ElectronicArabs

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

مراجعة Realme C3 أفضل موبايل اقتصادي باداء ممتاز في الألعاب !

التصميم :-

 كالعادة في الفئة الاقتصادية .. التصميم بيكون من البلاستيك بالكامل .. وهنا ريلمي C3 زي كل اخواته في الفئة الاقتصادية، جاي من البلاستيك بالكامل .. بس اللي مختلف فيها هو النقشة او تصميم الظهر .. الموبايل جاي بتصميم بيقولوا عليه Sunrise .. واللي بيعمل شكل اشعة كدا بتطلع من حوالين الكاميرا الخلفية اللي بارزة شوية عن جسم الموبايل.



الشاشة :-

 شاشة تقليدية IPS LCD بتيجي بنوتش Water Drop والشاشة بحجم 6.5 بوصة بدقة HD+ .. طبعا كويس ان احنا بنشوف شاشة بالحجم ده من ريلمي في الفئة الاقتصادية .. بس طبعًا متبقاش طماع وتستنى دقه FHD+ علشان انت بتتكلم في موبايل اقتصادي واكيد ريلمي مش حابه ترفع تكلفة الموبايل.


الاداء:-

المعالج بصراحة إداني اداء اول مرة اشوفه في الفئة الاقتصادية .. الاداء كويس جدًا مفيهوش اي مشاكل او تهنجيات .. حسيت اني ماسك Realme 5 من كتر ما الاداء قريب جدا من بعضه. التهنيج الوحيد اللي كنت بحس بيه وانا بخرج من لعبة تقيله زي ببجي مثلا بحس ان الموبايل بيتفاجئ كدا وياخد ثانية او اتنين علشان يخرج من اللعبة .. وساعات لو عملت اي حاجة وحابب ارجع للعبة تاني الاقيها عادت تحميل، يمكن ده علشان الموبايل بـ3 جيجا رام بس. يعني من الاخر كدا .. الإستخدام اليومي البسيط من برامج ومكالمات مش هتحس باي مشاكل مع المعالج ده. الأداء الرسومي بقى .. لعبة PUBG بتشتغل على High HD .. وديه اول مرة نشوف موبايل اقتصادي يشغل ببجي بإعدادات الجرافيك ديه .. وكمان اللعبة بتشتغل كويس جدا بدون اي تهنيجات او تقطيعات .. وبكدا يبقا Realme C3 بيشغل ببجي على اعدادات جرافيك اعلى من Realme 5 اللي كان بيشغلها على اعدادات جرافيك Medium واكيد اعلى من Realme C2 اللي كان يادوبك بيشغلها على اقل اعدادات جرافيك علشان تشتغل كويس.

البطارية :- 

بطارية ضخمة كالعاده 5000 مللي أمبير .. بصراحة مكنتش عارف اخلصها واللي مساعد البطارية ديه مش هقولك ان المعالج موفر .. لا السوفت وير موفر .. والشاشة HD+ بس .. فكرتني ببطارية الـRealme 5.



الكاميرات :-

 الكاميرا الخلفية ثُلاثية، الأساسية بدقة 12 ميجا بيكسل مع فتحة عدسة F/1.8 والتانية 2 ميجا بيكسل للتصوير الـMacro بفتحة عدسة F/2.4 والاخيرة 2 ميجا بيكسل بفتحة عدسة F/2.4 للعزل .. والسيلفي الموجود في النوتش بدقة 5 ميجا بيكسل بفتحة عدسة F/2.4.

سعر الموبايل :-

 السعر الرسمي 2290 جنية للنسخة 64 جيجا مع 3 جيجا رام .. والموبايل عليه خصم لفترة محدودة على موقع سوق . كوم وهيكون بسعر 2190 جنية … وينفع تركب كارت ميموري وشريحتين اتصال مع بعض في نفس الوقت .



عن الكاتب

ahmed elalwany

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

إلكتروني العرب | ElectronicArabs